Det har snart gått tretton veckor sedan kejsarsnittet och jag har nu gått ner i vikt till inskrivningsvikten. Skillnaden från inskrivningen är emellertid enorm. Rumpan saknas och ser ut att ha hamnat på magen (!) istället.

Efter förra graviditeten gick magen ner på åtta veckor. Nu, efter tolv veckor, ser jag nästan normal ut framifrån, men i profil tornar magen ut sig som en ordentlig gravidmage i femte månaden. Hjälp!

Eftersom jag närmar mig slutet på övningarna i MammaMage-appen, bestämde jag mig för att boka tid hos en sjukgymnast som är specialiserad på graviditetsrelaterade besvär. Jag ville veta orsaken till magens utseende (separation? bukfett? svag bäckenbotten?) och hur jag ska göra för att träna rätt.

Uppenbarligen har jag haft liiite fel knipteknik tillsammans med en magmuskelseparation på fem centimeter, så jag fick bara en övning av sjukgymnasten (”det rätta och ordentliga knipet” där inga andra muskler kompenserar svagheten) -och tid för återbesök nästa vecka. Elva minuters knipövningar varje dag (3/5/10/90 sekunder) med min intervalltimer har tydligen inte varit tillräckligt när tekniken inte varit fullgod. Sjukgymnasten tipsade även om appen Tät.

Nu ska här knipas!